Pikipiki, Bud de Cowboy, powercut and Father Willy - Reisverslag uit Kitale, Kenia van Sophie - WaarBenJij.nu Pikipiki, Bud de Cowboy, powercut and Father Willy - Reisverslag uit Kitale, Kenia van Sophie - WaarBenJij.nu

Pikipiki, Bud de Cowboy, powercut and Father Willy

Blijf op de hoogte en volg Sophie

08 Oktober 2012 | Kenia, Kitale

Zo ben nu even kort in Eldoret. Dus heb ik weer een werkend stopcontact en wifi nja zo ongeveer, want terwijl ik dit typ duw ik met mijn voet tegen de wereldstekker zodat hij contact maakt ;)

Afgelopen dagen heel veel dingen gezien:
1 okt: Ortum missieziekenhuis, rondleiding van een Nle coassistent en zijn vrouw. Er is daar geen anticonceptie omdat het een katholiek ziekenhuis is, zelfs als dat betekent dat een vrouw zeer waarschijnlijk haar volgende zwangerschap niet overleefd!

Met de mobiele kliniek, wat gewoon een bus is met wat kisten erin, naar Sina doorgereden waar dr Mertens een gezondheidspost 30jr geleden heeft opgezet die er nog steeds staat. Ook werden er kinderen gewogen en gevaccineerd voor onze ogen.
‘s Avonds mijn koffer afgegeven aan cowboy Bud. Een Texaan die hier een weeshuis hier heeft opgezet. Foto blijf ik jullie verschuldigd.

In Kapenguria heeft dr Mertens een presentatie gegeven over onder andere seksuele voorlichting. Een aantal mensen waren geschokt dat wij kinderen hier al op zo ‘jonge’ leeftijd voorlichten. Hier verbieden ze vaak elke relatie totdat je getrouwd bent, blijkt niet erg effectief gezien er heel veel tienerzwangerschappen zijn.
Moest van kamer wisselen omdat de mijne ‘overstroomd’ was.
‘s Avonds in de bus even heel hard Blof gezongen.

Naar Kapenguria ziekenhuis, de dokters waren nog steeds aan het staken en aangezien we met 16 zijn was het even zoeken naar iets. De hand van een man die met zijn hand in de maismaler had gezeten(en nu dus zo’n 2,5 vinger nog heeft) werd schoongemaakt, zonder paracetamol niets, mensen klagen hier niet een pijn geven ze alleen aan op een niveau waar in NL al dizzy aan de morfine zouden liggen.
Bij de oogpoli meegekeken hoornvliesperforatie(jongetje had tak in zn oog gekregen bij n gevecht om n autoband) en staar gezien. Op OK de verwijdering van een prostaat gezien, het was erg warm en vooral naar het einde toen ze een huge catheter en toen 2 catheters tegelijk door de penis heen aan het jassen waren ben ik maar even snel wat gaan eten. Ben weliswaar geen man, maar alsnog… AU! Buiten een soort frietje met saus gegeten uit n plastic zakje met een cocktailprikker, prima te doen.
Elderly bijeenkomst waar we welkom warden geheten door 25 ouderlingen waarvan 20 met wandelstok.
In Kapenguria weer een toespraak dit keer over vrouwenbesnijdenis. Leverde erg veel gegiechel op bij de Kenianen, dit omdat ze niet gewend zijn om plaatjes te zien van gespreide vrouwenbenen. Naar ziekenhuis in Szigor, bloedheet. TBC patienten weer gezien. Dr Mertens werd nog door een Tse Tse vlieg gebeten.
‘s avonds, chicken en chips (weer eens wat anders dan doorbakken beef met bonen) en Stanley een Keniaanse student liep opeens met ons mee. Hij stond in het restaurant en vroeg toen ‘so who is gonna pay for me’. Dus wij waren allemaal te verbaasd om te reageren, uiteindelijk kwam Dr Mertens binnenlopen en is het door hem betaald.
Museum in Kapenguria, lang monoloog van een vrouw moeten aanhoren die zoals wel meer Kenianen vrij sloom, monotoon en met pauzes op rare momenten sprak. De foto’s van hoe West-Pokot erg vroeger uitzagen waren wel erg boeiend. Ook zat er een zwarte mamba in n kooi met n extreem lief klein konijntje, die dus aan het wachten was om opgegeten te worden. Had eerder meedelijden met de slangen want 2 zaten in hokjes van 1m3. En ze hadden niets met t museum te maken.
Naar n highschool, was erg leuk. We warden ontvangen met natuurlijk thee met houdbare melk en teveel suiker, zoals je hier altijd krijgt als je ‘tea’ besteld. Toch niet al te best altijd die Britse invloeden ;)
Hele rits meisjes liep met me mee, stelde allerlei vragen aan me zoals: ‘Why are you an atheist?’ ‘What happens when you go in the sun with your skin?’.Ze wilden allemaal op de foto en foto’s maken met mijn camera. Terwijl ik op de foto ging werd ik nog op mn schouder gekust door waarschijnlijk een jochie van 15, haha.
In dure supermarkt geweest waar je ook gouda kaas had en wijn. Dr Mertens moest de kaas uit zijn woonplaats natuurlijk kopen. Ik heb besloten dat ik geen kaas wil proeven dan besef ik alleen meer dat ik dat wel n beetje mis. Terwijl we naar die supermarket liepen kwam er n man langs die high was van de lijm, voordat ik t wist raakte hij mn borst aan Dr Mertens liep naast me en jaagde m weg, ik was vooral nogal verbaasd. Vervolgens riep dr Mertens tegen de meiden achter ons: ‘Pas op die man die grijpt je bij je tieten!’ Een meisje achter me werd nog bijna op dr wang gekust. Nog n keer bij n vriend van Mertens(de Brit van de safarimieren) geweest die o.a. extreem veel lieve katjes had.
Nog n keer naar de highschool, dit keer met n presentatie over vrouwen en mannenbesnijdenis, Father William, een leraar van de school, en ook van de katholieke kerk. Vond het erg goed wat er werd gezegd en kon ons niet genoeg bedanken voor de donatie die we aan de school hebben gedaan. Daarvan kan n arm kind nu gratis naar school.
Op naar Kakamega forest, in n soort veredelde hut geslapen. Vlinderbroedplek gezien met o.a. christmasbutterfies. Basisarts uit de VS(Rob) ontmoet. Kon alleen op mn rug in slaap vallen want de lattenbodem voelde je door de matras heen.
05:00 opgestaan voor de sunrisewalk. Stikdonker, ‘maar’ 1x gevallen. Mooie zonsopkomst over het bos gezien. Moordend tempo omhoog gelopen om daar op tijd te zijn, volgens onze gids was het haalbaar voor 70-jarigen. Maar ik denk dat hij bedoelde 70-jarige ex-olympiers. Colobus en blue monkeys gezien. Nog n Keniaan daar ontmoet die daar werkte en mijn ook nog de grasslands heeft laten zien en ‘verstikkende vijgenbomen’, die boom waar ze omheen groeien laten afsterven.
Erg lekker gegeten, onder andere geit, die mede door Dr Mertens was gemaakt.
Dr Mertens was erg ongerust waar onze chauffeur was gebleven want hij had al terug moeten zijn. Dr Mertens wist alleen dat ie naar n vrouw was en aangezien zn vriendin in Nairobi woont zal dit wel n andere geweest zijn. In het vorige hotel had hij t ook al aangelegd met nota bene de vrouw van de eigenaar. Dus we vroegen ons vandaag in het ziekenhuis in Naitiri af of we niet nog n multipack condooms(die daar opgestapeld stonden) voor m moesten meenemen.
Bruut wakkergemaakt door 1 van mn kamergenootjes, die van haar bed werd gelicht door tienduizenden safarimieren. Ik was gelukkig gespaard, er liep zowat een snelweg door ons huisje. Vanochtend nog n lekke band met de bus, en later een steen tussen 2 van de banden. Op hetzelfde tijdstip dacht iemand dacht zn telefoon kwijt te zijn dus n ander was al aan het terug rennen naar het hotel, bleek deze telefoon gevallen te zijn en als geluk bij een ongeluk bij het gereedschap te liggen, wat we nodig hadden voor het plakken van de lekke band. Dus moest er iemand als n malle achter diegene aan om te zeggen dat de telefoon terecht was, dat ging het makkelijkst met een pikipiki, ofwel n motorbike.
Dr Mertens maakte ook nog de mooie opmerking toen onze chauffeur de band erop aan het schroeven was: ‘David(onze chauffeur) are you already sweating by only screwing this tire?’ nadat hij de avond ervoor te laat was doordat hij bij n vrouw was.
En hij vroeg of iemand zn ‘shootcase’ bij zich had. Ook nog n bij een Keniaanse community worker gegeten, erg lekker, maar ze wilde ons niet laten gaan.
Zo nu begint mn voet toch echt lam te worden en volgens mij heb ik weer veel te veel geschreven dus tot snel!
Komende 4 dagen weer geen internet ivm reizen naar de Iten en andere plekken zonder internet/bereik. Oja facebook kan ik sowieso niet op want die wordt door mn pc geblokkeerd.
Liefs!

• 09 Oktober 2012 - 13:09

Mam:

Je kan wel een boek schrijven zo ongeveer.Een IVF-afdeling hebben ze hier niet nodig geloof ik.
    Kjik uit voor de zwarte Mamba´s.Ik geloof trouwens dat de mannen daar gevaarlijker zijn dan slangen.
    Sla ze van je af hoor, verder weer veel plezier, Mam.

• 09 Oktober 2012 - 13:22

Paps:

Het lijkt Bonoboland ipv Kenia. Ik begrijp dat iedereen het met iedereen doet. Misschien wel goed om inteelt tegen te gaan.

Paps

• 09 Oktober 2012 - 18:12

Emma:

Fijn dat je weer internet hebt! Kunnen jullie niet wat baby's meenemen, heb vanmiddag weer veel cliënten gesproken die al jaren ongewenst kinderloos zijn. Beetje de omgekeerde wereld... Veel plezier nog! Dikke kus, Em

• 09 Oktober 2012 - 18:43

Joke:

Hoi Sophie,
    Leuk om je verslagen te lezen, wat beleef jij veel. Blijf je wel een beetje uit de buurt van die heet gebakerde mannen? Mocht de ware Jacob erbij zitten dan willen wij hem natuurlijk graag ontmoeten.
    Ik wens je nog een fijne tijd, geniet ervan!
    Dikke kus, Joke

Hallo Sophie,
    Gelukkig dat je weer internet hebt. Op zich natuurlijk al bijzonder dat je bijna overal in de wereld internet verbinding hebt de wereld wordt klein!
    hierdoor kunnen we jouw belevenissen op de voet volgen.In zo'n korte periode maak je van alles meeAls je weer in het koude (het vriest nu 's nachts )Holland terug bent zul je wel even tijd nodig hebben om alles een plek te geven.Maak er nog een fijne leerzame tijd van en we willen tzt graag jouw foto's zien.