Sterfgevallen, soft-porno en gulle gevers!! - Reisverslag uit Iten, Kenya, Kenia van Sophie - WaarBenJij.nu Sterfgevallen, soft-porno en gulle gevers!! - Reisverslag uit Iten, Kenya, Kenia van Sophie - WaarBenJij.nu

Sterfgevallen, soft-porno en gulle gevers!!

Blijf op de hoogte en volg Sophie

09 November 2012 | Kenia, Iten, Kenya

Ik wil iedereen die een bijdrage heeft geleverd heel erg bedanken, samen met jullie hulp heb ik bij de leverancier van het ziekenhuis een manuele zuigmachine, een zuurstof tussenstuk(om zuurstof uit de fles te leveren) en n emergency box kunnen bestellen(twv 42.000 KSH). Door wat communicatieproblemen worden ze niet meer geleverd als ik er ben, maar Judith en de andere interns zullen me vertellen wanneer ze aankomen. Dr. Akiruga(de directeur) was er heel erg blij mee en doet hard zn best om dit ziekenhuis te verbeteren, met de weinige middelen die hij heeft. En hij is al goed op weg, want toen hij begon in dit ziekenhuis stond het nog op n zwarte lijst maar daar is het inmiddels vanaf en meerdere veranderingen zullen worden doorgevoerd.
@Oma: waarom ben jij nooit minister geworden, dan was je de eerste geweest die niet alleen maar gebakken lucht verkocht

En mn laatste week in Iten zit er alweer op helaas, heb t erg naar mn zin gehad wat t afscheid niet makkelijker maakte. Maar in de laatste week zijn er nog n hoop dingen gebeurd:
Meerdere gevallen gezien van illegale abortus, er schijnt iemand in de buurt niets anders te doen dan dat, dus die vrouwen komen bij bosjes binnen en dat terwijl anticonceptie gratis verkrijgbaar is.
Weer n goede dansavond gehad, toch bijzonder hoe met name vrouwen hier dansen, ze hebben allen n heel goed ritmegevoel, maar soms heb je t idee dat je rondloopt in een soft-porno film.
Nog pannenkoeken gebakken, nog best n uitdaging in zo’n gammel pannetje, maar ze werden goed ontvangen.
Mijn eerste keizersnede in Kenia gezien en wat voor één. De vrouw had al eerder een keizersnede gehad en daardoor waren er wat verklevingen. Het kind kwam niet al te slecht ter wereld, maar toen stuitten we op n structuur waarvan geen van allen wist wat t was, het lag in de buurt van de blaas, maar de catheter die de vrouw had konden we niet daarin lokaliseren. Het gekke was wel dat er bloed in de catheterzak zat. Uiteindelijk na veel gedoe kwam de ‘Medical Officer’, die eigenlijk niet eens wilde komen. Zij heeft de structuur aan elkaar gehecht, nadat we n uur op haar hadden gewacht en de patient met n bloeddruk van 80/40 en n hartslag van 130 kou lag te lijden. Ik was maar al te blij de dag erna om te zien dat de vrouw nog leefde en r redelijk aan toe was, haar urine begon ook langzaam weer geel te kleuren.
Ook mn eerste Keniaanse bevalling gezien, geen aanrader om te ondergaan. Het kind kwam te voorschijn en we wisten niet wat we zagen, we dachten eerst nog dat t kind n aangeboren afwijking had. Uiteindelijk bleek t kind heel erg gestuwd te zijn en achteraf zagen we dus de lippen die echt megagroot waren. De verpleegkundigen schreeuwen echt als n gek tegen die vrouwen en worden ook boos als ze te uitgeput zijn om te persen, ook gaan ze bijna op de buik zitten om druk uit te oefenen.
Gisteren liep ik de verloskundige afdeling op en zag dat r n kindje lag, dus ik ging even kijken hoe t daarmee ging want de verpleegkundigen kijken er vaak niet echt naar om. Ik keek en zag dat t kindje niet ademde, dus ik voelde en t was ijskoud, bleek dat t al veel eerder was overleden, maar de vepleegkundigen hadden de arts niet voor reanimatie gebeld en zelf kunnen ze niet goed(lang) reanimeren, zeer triest.
Die dag was r ook n pasgeborene binnengebracht die t overduidelijk zeer moeilijk had, uiteindelijk aan de zuurstof en antibiotica via infuus gelegd, maar t heeft niet mogen baten, de volgende ochtend hoorde ik dat t kindje was overleden. Daar wordt vrij luchtig over gedaan hier.
Laatste avond in Iten bij Jeanette(intern) kip gegeten, was heerlijk, het diner werd beeindigd met n glaasje Russische sterke drank die haar vriend had meegenomen.
Ben heel erg blij dat ik mn co-schap hier heb kunnen doen, want het was echt een heel erg mooie ervaring.
Nu alweer in Eldoret, morgen op weg naar Lamu, moet erg warm zijn daar, ik ben benieuwd.

• 09 November 2012 - 18:49

Emma:

Heftig! Vind het nog steeds bizar dat mensen zo anders tegen dingen aankijken, trek je dat nog wel? Veel plezier nog, ben wel blij als je weer thuis bent :) Dikke kus, Em

• 09 November 2012 - 22:01

Mam:

Hoi Sophie, leuk dat je even belde. Wat een ervaringen zeg, en leerzaam.
    Nu aan het strand nog even relaxen en je hoofd leeg maken.
    Veel plezier nog de komende week. Liefs Mam.

• 09 November 2012 - 23:16

Britt:

Geniet van je laatste week daar!

• 10 November 2012 - 11:53

Tanja:

Hoi Sophie, had je nog langer willen blijven daar? Het lijkt me heel bizar om daar te werken met de kennis vanuit hier... Fijn dat je ook met je kado een blijvende bijdrage kan leveren aan de mensen en het ziekenhuis! Hoe dan ook, veel plezier in de laatste week.

• 10 November 2012 - 12:08

Paps:

Goed dat je van deze primitieve omstandigheden toch ook het nodige leert. De onbarmhartigheid t.a.v. patienten verbaast me wel. Ik begrijp dat een ziekenhuis een gevaarlijke plek is, misschien niet alleen in Kenia.

Hoop je snel weer te zien.

Paps

• 10 November 2012 - 12:08

Paps:

Hoop je snel weer te zien.

Paps

• 12 November 2012 - 19:31

Opa Korenhofjohn. Annie Hetnet Nl:

Lieve Sophie
    Ik hoop je binnenkort weer eens te ontmoeten, na het lezen van je ama\lsWe hopen datje hier de ellende enigzins ka vergeten uit alles blijkt wel dat je veel ervaring hebt opgedaan...Ik hoop je vrolijke aard weer ejeJJens te zien.Je hebtveel ellende gezien waarbij soms weinig aandacht werd geschonken.Je hebt tot het laatst alles gedaan wat in je vermogen ligt. Opa hoopt je spoedig te zien. en hierbij een omhelzing..