Mount Elgon, heaven or hell - Reisverslag uit Kapenguria, Kenia van Sophie - WaarBenJij.nu Mount Elgon, heaven or hell - Reisverslag uit Kapenguria, Kenia van Sophie - WaarBenJij.nu

Mount Elgon, heaven or hell

Blijf op de hoogte en volg Sophie

30 September 2012 | Kenia, Kapenguria

Alweer een stukje?! Ja alweer, ik maak hier zoveel mee dat ik het maar snel opschrijf anders worden het helemaal ellenlange verhalen.

Zaterdag naar Mount Elgon geweest. De weg was alleen toegankelijk met 4 wheel drives. Dus gingen we vol goede moed met 3 auto’s de berg op. Twee auto’s waren prima en kwamen bijna overal naar boven, degene waarin ik zat die slipte continu, daarbij zat ook de achterdeur niet goed dicht zodat deze af en toe open vloog. We hielden meerdere keren ons hart vast. Het was ook nog eens de eerste keer dat onze chauffeur deze route bereed, dus waren we erg blij dat de andere chauffeurs wel bekend waren, zodat deze aanwijzingen konden geven. Vervolgens lag er een flinke boom op de weg, te groot om weg te slepen. Uiteindelijk zijn we er overheen gereden. Na een zeer avontuurlijke rit waren we eindelijk boven en dat was het zeker waard, heel erg mooi uitzicht. Vervolgens kon je naar de top wandelen/klimmen. Dat liet ik natuurlijk niet aan me voorbij gaan. In zo’n 3 uur zijn we naar boven geklauterd. Heel bijzondere bomen kom je tegen. Wel steeds meer last van de hoogte en het laatste stukje was doodeng, daar moest je echt n klein stukje wandklimmen. Op de top was het ijskoud, maar het voelde echt als een overwinning. Op de terugweg begon het keihard te gieten en onze gids die ging als een malle naar beneden. Helaas kreeg ik op de terugweg juist meer last van de hoogte en kreeg ik hoofdpijn, werd duizelig en kon niet goed focussen. In totaal zo’n 7x door een van beiden enkels gegaan. Tot overmaat van ramp ging het toen ook nog onweren en hagelen, maar we moesten zo snel mogelijk naar beneden want anders moesten we in het donker rijden. Gelukkig ging er uiteindelijk iemand(Arco) voor me lopen waardoor ik ook beneden ben gekomen. Toen terug naar huis, in een warme jeep. Vervolgens bleek dat de slechte jeep te weinig benzine had, die moesten we achterlaten. Wat wel betekende dat we met 24 mensen in 2 jeeps terug moesten, was wel lekker warm. Daarna warme thee en soep, heerlijk. En vervolgens aan een stuk 7 uur geslapen; een record.

Zondag 30 September
Sochtends naar de kerkdienst. Was best wel leuk om te zien, was helaas een saaie blanke man die de katholieke dienst leidde, hij kon niet echt swingen namelijk. De kinderen en wat vrouwen kwamen steeds tijdens een liedje dansend de kerk binnen, was erg leuk om te zien. Vervolgens heeft Dr Mertens nog n korte toespraak gehouden en n meisje van onze groep. Wij moesten daarna ook n liedje zingen en omdat er weinig Nederlandse nummers zijn die iedereen kent hebben we het Wilhelmus maar gezongen. We kregen iig een hard applaus en er werd hard gelachen toen werd verteld dat dat ons volkslied was.
Bij een ‘ father’ van deze kerk kan ik misschien mijn koffer achterlaten.
De markt hier is ook een belevenis, iedereen roept dingen naar je, mzungu, David Beckham, Obama. Lijmverslaafde jongeren achtervolgen je in de hoop wat geld te krijgen. En veel mensen vinden het niet leuk om op de foto te staan. In Azie springen ze er juist voor. Op de kaart van het restaurant bij dit hotel, staan 25 gerechten, waarvan ze alleen rund(taai) Bonen, chapatti en Ugali(maispap) hebben. Morgen naar Iten, mee met een mobiel kliniekje.

  • 30 September 2012 - 21:02

    Britt:

    Hi Sophie, wat een spannende verhalen allemaal, je maakt heel wat mee! Succes ook komende week weer! X

  • 30 September 2012 - 21:02

    Britt:

    Hi Sophie, wat een spannende verhalen allemaal, je maakt heel wat mee! Succes ook komende week weer! X

  • 30 September 2012 - 22:07

    Marry En Rob:

    Hallo Sophie,
    Ik zat toevallig achter de computer zodat ik bijna als eerste jouw nieuwe mail mocht lezen.
    Wat een belevenis in een iets primitievere en minder georganiseerde samenleving dan de Holllandse.
    Natuurlijk gelukkig dat je alles zo treffend kunt verwoorden en dus weer heelhuids aankomt.
    Wat merkwaardig dat je tijdens het dalen meer last had van de hoogte.
    Meestal is dit bij het stijgen waarbij je hoogteziekte /hoofdpijn krijgt.
    ik heb aan jouw mailijst ook ( op verzoek van oma) tante Nel uit Voorschoten toegevoegd.
    Hier in emmen hebben we vandaag nog een schitterende zonnige dag gehad.Ik vrees een van de laatsten.
    De herfst is al duidelijk in aantocht.
    Beste Sophie In de eerste plaats veel plezier maar aan de andere kant leer ook veel van deze cultuur Ook datt is mogelijk!!
    Wel een beetje moralistisch dit laatste maar zeker niet minder gemeend.

  • 30 September 2012 - 22:17

    Paps:

    Het lijkt erop dat bij binnenkomst in Kenia meteen ook je hersens operatief verwijderd worden.
    Blijf je een beetje alert, want ik krijg de indruk dat er weinig mensen met verstand mee zijn.

    En let een beetje op het eten van vlees, dat kun je best twee maanden missen.

    Paps

  • 30 September 2012 - 22:23

    Trudie Korenhof:

    Hoi Sophie. Ik ben blij dat je weer heelhuids beneden bent gekomen.
    Je hebt vast weer schitterende foto´s gemaakt.Alhoewel, misschien was dat niet mogelijk met al die handicaps. Liefs Mam.

  • 30 September 2012 - 22:23

    Trudie Korenhof:

    Hoi Sophie. Ik ben blij dat je weer heelhuids beneden bent gekomen.
    Je hebt vast weer schitterende foto´s gemaakt.Alhoewel, misschien was dat niet mogelijk met al die handicaps. Liefs Mam.

  • 30 September 2012 - 22:54

    Emma:

    Wat een verhaal weer! Veel plezier morgen met de mobiele kliniek, lijkt me erg interessant. Take care, X

  • 01 Oktober 2012 - 10:15

    Adriana :

    Lieve Sophie,
    In de bergen liggen heaven en hell soms erg dicht bij elkaar. Fijn dat je, met al je getoonde doorzettingsvermogen, in elk geval een stukje "heaven" geproefd hebt. We lezen en leven met je mee!

  • 01 Oktober 2012 - 11:52

    Fam Korenhof Sr:

    Mens wat doe je toch gevaarlijke dingen daar. Geluuk weer heelhuids benede gekomen. Ik ga zo nog even fotos bekijken. Zal al je gestuurde mailtjes bewaren voor je.Voortaan niet zo stoer doen . Take care. Veel leifs oma en opa

  • 02 Oktober 2012 - 20:36

    Elly:

    Hai Mzungu,wat ben je daar toch in een compleet andere wereld!Wij zeuren hier al als er een paar stoeptegels scheef liggen!daar rijden ze gewoon over een paar bomen heen.Sophie ik vind je een bikkel! liefs elly

  • 03 Oktober 2012 - 11:20

    Viktor:

    Heey Sophie, wat een waanzinnige dingen lees ik in je verslagen, echt ongelofelijk. Wat een totaal andere wereld moet het zijn daar in Kenia, een harde wereld lijkt me, misschien valt het mee. Wees voorzichtig en alert zou ik zeggen, maar geniet boven alles van dit geweldige avontuur. Geweldig dat je dit doet! Groetjes van Vik xx

  • 04 Oktober 2012 - 17:22

    Tanja:

    ~Waaauw Sophie, wat je allemaal beleeft daar!!! Niet te geloven zeg... Je schrijft heel beeldend, leuk om te lezen :) Veel plezier verder en fijne mensen gewenst op je pad! Pas goed op jezelf. Groetjes van Tanja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sophie

Actief sinds 10 Sept. 2012
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 6003

Voorgaande reizen:

10 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

21 September 2012 - 18 November 2012

Kenia

Landen bezocht: