'In west-Pokot there is no immorality' - Reisverslag uit Kapenguria, Kenia van Sophie - WaarBenJij.nu 'In west-Pokot there is no immorality' - Reisverslag uit Kapenguria, Kenia van Sophie - WaarBenJij.nu

'In west-Pokot there is no immorality'

Blijf op de hoogte en volg Sophie

28 September 2012 | Kenia, Kapenguria

Serewa /Kongelai
Laten we eerst beginnen met weer een mooie uitspraak van Dr Mertens, waar hij zelf overigens ook zelf hard om heeft kunnen lachen: Does that non-governmental organisation has anything to do with ‘face’?. Dus die Keniaan gaf enigzins niet begrijpend een hele uitleg en toen, ah you mean ‘faith’. Later in de bus zei hij dat hij zowel een ‘mouse’ als een ‘face’ had.
Maar even ter zake ;) Vandaag vertrokken we op weg naar het noorden, langs de Ugandese grens. Het was een onvergetelijke reis, dat kwam door:
1. We maar liefst 3x de bus uit een rivierbedding hebben moeten duwen, en stenen onder de wielen moeten leggen. Waarbij de bus ook nog 2x achteruit kwam rijden en ons bijna overreed. Gaf wel steeds een overwinnaarsgevoel toen het lukte :)
2. We onderweg echte Afrikaanse lemen hutjes zagen, waar allemaal superlieve kindjes je toezwaaien, waardoor ze soms de stokken op hun hoofd laten vallen.
3. Naar een project voor mannenbesnijding gingen. (Omdat mannenbesnijding tot zover bekend HIV overdracht met 60% verlaagd en baarmoederhalskanker ook verlaagd). Voor de mannen wordt de besnijding aantrekkelijk gemaakt doordat ze een onderbroek (om de penis omhoog te houden, zodat niet al het bloed naar de eikel zakt) en een glas limonade krijgen. Ook moeten ze 6 weken blijven zodat ze geen seks kunnen hebben met hun vrouw(en).
Daar een gesprek gehad met mannen die net besneden waren. Het gesprek ging over het feit dat polygamie heel normaal is daar en waarom er geen condooms worden gebruikt. Ik vroeg of er dan niet veel single mannen waren aangezien iedere man die getrouwd is er 2 of 3 heeft. Maar de verhouding man:vrouw is hier kennelijk 1:3. Weet niet waarom die mannen hier zo snel doodgaan. Misschien wel gewoon omdat ze 3 vrouwen hebben die zeuren en 36 kinderen te voeden. Lijkt mij toch genoeg reden om gewoon voor 1 vrouw te gaan.
Ook zijn ze hier van mening dat mannen oneindig vaak mogen vreemd gaan zolang ze die vrouw daarna maar tot hun vrouw maken en vrouwen mogen dat uiteraard niet. Maar al dit is ‘not immoral’.
De arts(die op Mekhi Phifer leek) aan wie de vragen werden gesteld(en 80 besnijdingen per dag deed) had ik veel respect voor, totdat hij vertelde dat polygamie een traditie was en dat hij niet over condooms durfde te spreken omdat ze dan boos warden, toen Dr Mertens vroeg of hij ooit aangevallen was had hij geen enkel voorbeeld.
Ook werd ons dames nog even verteld dat we te oud waren om nog te huwen. Meisjes worden daar al op hun 5e ‘gereserveerd’. Om vervolgens op 12-17 jarige leeftijd hun 1e kind te krijgen.
4. Operatiekamertje en bevallingskamer gezien van een ‘dispensary’(een gezondheidspost), waar ook de ‘steriele’ instrumenten open en bloot lagen. Vrouwen kwamen daar heel soms ook stiekem voor de prikpil, maar als ze dan niet zwanger meer wordt dan begint de familie te zeuren hoe dat komt, erg lastig dus.
5. Een Tuberculose-kliniek gezien, waar de mensen ieder een eigen lemen hutje kregen en nu uitgemergeld in de zon beter aan het opknappen waren.
Uiteindelijk weer terug naar Kapenguria om te slapen, dus helaas niet in ‘the middle of nowhere’ geslapen.
Vrijdag:
Vandaag meegelopen in het Kapenguria district hospital. Eerst de verwijdering van de helft van een struma (pathologisch vergrote schildklier) gezien. Op de OK stonden zo’n 20 mensen, omdat er toevallig chirurgen over waren gekomen uit Nairobi. Bij de operatie worden alle spuiten herbruikt(wel bij dezelfde patient). De OK-doeken zijn van stof, iedereen had een andere kleur OK-pak aan. En om in de ene OK te komen moest je via de andere lopen.
Toen naar de vrouwenafdeling waar een vrouw lag met ‘hysterie’. Dr Mertens wij vonden dit een nogal nonsense diagnose en probeerden dmv lichamelijk onderzoek en vraaggesprek het tegendeel te bewijzen, echter bleek dit nog niet eenvoudig. De vrouw had namelijk soort insulten, die verhevigden naarmate er mensen bij haar in de buurt kwamen, lopen ging redelijk maar zodra ze het bed zag liet ze zich overduidelijk expres vallen. Dus kwamen wij niet verder dan deze diagnose en bleef het toch een hysterische vrouw, maar zei Dr Mertens dat zijn ze allemaal.
Ook van 2 andere studenten gehoord dat er om 09u twee mensen binnen kwamen op de ‘ehbo’ die straalbezopen waren en beiden een snee in hun hoofd hadden omdat ze elkaar hadden proberen te vermoorden.
Ook met 2 aardige verpleegkundigen gesproken die alles wilden weten over Nederland. Ze waren helemaal verbaasd dat er in NL niets gebeurd als een vrouw ongetrouwd zwanger is. En toen ze hoorde dat wij(Judith en ik) beiden vrijgezel zijn, moesten we natuurlijk a la minute aan de Keniaanse man. Vooral zodat we dan ook gelijk in het ziekenhuis konden werken en wel 6 kinderen zouden krijgen.
Ook de gynaecologie afdeling gezien, geen echo, ze luisteren met een soort toeter. Er was een pasgeboren kindje ‘abandoned’, superzielig, maar de verpleegkundige had besloten hem te adopteren, hij heette Moses.
Bij het laboratorium ook onze ogen uitgekeken. Het pipet waarmee bloed van de ene patient werd opgezogen werd vervolgens weer voor de volgende gebruikt.
In Kapenguria kwamen we nog wat leden van lokale stammen tegen die met ons op de foto wilden.
Het hotel waar ik nu verblijf heeft een leuke mediterrane uistraling, maar de douches zijn koud/ doen het niet. Spoelbak van het toilet is stuk. Gisteravond is mn kamer overstroomd, het water stond 20cm hoog buiten en kon daardoor net onder mn deur naar binnen. Dus nu een soort dammetje gelegd met een handdoek en wat schoenen. Het eten is best prima, maar van de 5 gerechten op de kaart die elk uit rijst/chapatti, bonen en rund/kip bestaan zijn er elke avond een aantal dingen op. Gelukkig zijn er ook niet-vegetarische samosa’s die zijn best wel lekker.
Heb helaas nog geen enkele nacht meer dan 6 uur aan een stuk geslapen, morgen sta ik om 05u op om Mt Elgon te beklimmen. Deze is zo’n 5000m hoog. Ben benieuwd!

@Margriet, de spullen heb ik nog steeds bij me die moeten nog weggebracht worden
@Opa en Oma, wees gerust de verslagen zullen alleen langer worden
@Rob en Marry, ik vind de preventieve gezondheidszorg heel erg interessant en sluit inderdaad niet uit om daar iets mee te gaan doen.
@Papa, medische safari is nog niet te koop, maar misschien Dr. Mertens wel ;)

• 29 September 2012 - 08:16

Paps:

Ik begrijp dat er al grote vooruitgang in Afrika is gemaakt. Wat een macho cultuur. "Het is onze cultuur", lijkt verdacht veel op "we houden van macht". En soms gebruiken we daar een smoesje voor.
    Kijk uit met het eten van vlees daar. Vegetarisch eten kan geen kwaad.

• 29 September 2012 - 08:37

Trudie Korenhof:

Heb gelezen dat er plannen zijn om de Keniaanse variant van " Boer zoekt vrouw " hier te gaan opnemen.
    Er zijn al veel aanmeldingen gekomen. Yvonne Jaspers krijgt het druk. Ben benieuwd naar de foto´s.
    Liefs Mam.

• 29 September 2012 - 11:42

Paps:

Dat van dat zeuren zou je wel eens een wetenschappelijk onderzoek aan kunnen wagen.Overigens kun je daar goede afspraken over maken. Mijn vrouw heeft haar quotum tot en met 2026 al gebruikt. Nu zijn alleen nog samenvattingen toegestaan van onderwerpen die van levensbelang zijn.

Het lijkt daar een beetje op Haren met die straalbezopen figuren.

• 29 September 2012 - 23:02

Ellly:

Hoi Sophie, met zo'n toeter naar cortonen luisteren heb ik ook nog gedaan, oh oh wat wordt ik toch oud!liefs Elly