Dr Wisdom - Reisverslag uit Kimwarer, Kenia van Sophie - WaarBenJij.nu Dr Wisdom - Reisverslag uit Kimwarer, Kenia van Sophie - WaarBenJij.nu

Dr Wisdom

Blijf op de hoogte en volg Sophie

17 Oktober 2012 | Kenia, Kimwarer

Afscheid genomen van de groep. Relaxed ritje naar Iten, de jacht op n hotel werd geopend. We kennen Iten nu al bijna op ons duimpje. Athletes centre wat we als advies van 2 Nederlandse optometriestudenten hadden gekregen vonden we echt belachelijk duur: $33pp. We begrepen dat echt niet, je hebt voor dat geld weliswaar zwembad, sauna en fitness en 3x eten, maar het zwembad/sauna/fitness kan je ook naartoe voor slechts $2,50 per dag. Volgens mij weten zij als ze terug zijn niet eens of ze nou in de Alpen of in Kenia zijn geweest. Ben blij dat ik met Judith op een lijn zit; ons shabby hotelletje voor minder dan een kwart van die prijs is namelijk goed te doen.
Het stikt hier van de marathonlopers; twee Ieren tegengekomen. Na het eten van droge bonenprut met rijst door de dichte mist ons een weg terug gebaand, naar ons hotel dat net niet was ondergelopen door de stortregen.
En daar was de eerste dag in het ziekenhuis. De directeur was te laat(met goede reden zowaar) dus werden we door een arts rondgeleid, Wisdom heet hij. Daarna over zijn afdeling meegegaan. Je hebt gelijk door dat je in Afrika bent als je ziet dat patienten er bijna allemaal met infectieuze ziekten liggen. Heb malaria, AIDS stadium 1-4(de vrouw met stadium 4 was de dag erna overleden), vaginale bloedingen etc. gezien. Nu we in Iten zijn ook maar gelijk n goede hardloopbroek gekocht.
Er zijn 3 ATM’s in Iten, waarvan er op 1 mastercard staat. Echter na wat vragen bleek dat de samenwerking tussen de bank in Iten en mastercard is opgeheven. Dus nog even creatief met geld tot ik weer in Eldoret ben.
De tweede dag begon met een zelfmoordpoging met pesticides, de man van deze vrouw had zonder haar in te lichten een andere vrouw getrouwd, dat was de aanleiding voor haar om er een eind aan te maken. En Dr. Wisdom maakt zijn naam waar, heb nog geen enkel onderwerp kunnen aansnijden waar hij niets vanaf weet.
Kindje met syndroom v Down op de polikliniek gezien, wat hier erg bijzonder is, gezien de leeftijd waarop mensen kinderen krijgen.
Even klein stukje hardgelopen, erg vermoeiend op deze hoogte, je hebt echt minuten nodig om je adem weer onder controle te krijgen. Bij het view point daar mooi gebruik van gemaakt en even lekker in het gras gelegen tijdens het uithijgen.
Judith en ik werden uitgenodigd nog wat te gaan drinken met 3 artsen. Bier werd continu aangesleept, je moet hier heel erg duidelijk nee zeggen anders staat er zo weer n halve liter voor je neus. Niet zo gek dat ze de volgende ochtend ietsje later in het ziekenhuis waren. Dat kan hier allemaal, 2 urige lunchpauze moet ook kunnen. Maar het ziekenhuis is ook erg rustig dus geef ze eens ongelijk.
Nog n vrouw opgenomen die een enorme wond op haar onderbeen had, en die wond zat er al 3 jaar!! Was echt n leuk vrouwtje (van n jaar of 70) overigens, bleef maar in haar taaltje(geen Swahili) tegen me praten en dan weer lachen als ik t niet begreep, ook hield ze haar hand voor haar ogen bij t prikken van t infuus.
Privacy is hier trouwens geen issue, ik werd zo een kamer ingetrokken waar n vrouw die net bevallen was in haar kruis werd gehecht.
Daarna met Judith weer op huizenjacht, dit keer 1,5 uur gelopen over kleine paadjes en zelfs onder prikkeldraad door op zoek naar accomodatie, toen we er eenmaal waren was alles vol, totdat we door n rennende Keniaan werden ingehaald die zei dat er toch plek was. Dus mogelijk hebben we vanaf dit weekend accomodatie voor $23 per maand!!
Overigens is het hier echt heel erg koud snachts, ik slaap in mn slaapzak en dan onder 2 dekens.

• 17 Oktober 2012 - 21:35

Chang:

Hey Sophie,

Ik lees je verslagen met veel plezier! Wat een avonturen. Geniet ervan!

• 17 Oktober 2012 - 22:28

Paps:

Je bent ook nog een beetje zakenvrouw zo lees ik. Elke dag is in Kenia weer vol verrassingen zo blijkt.

• 18 Oktober 2012 - 13:05

Joke:

Ha Sophie,

Wat spannend om al die avonturen mee te maken. Ik hoop, dat je het straks in Rotterdam niet te saai vindt. Anders organiseer ik wel een bierdrink wedstrijd, zo te lezen staat de winnaar alvast.
    Geniet nog van alle avonturen! xxx

• 18 Oktober 2012 - 13:54

Emma:

Leuk, weer allemaal nieuwe avonturen! Wat ik alleen niet begrijp: waarom zou je in Kenia gebruik willen maken van een sauna?! Kus, Em

• 18 Oktober 2012 - 16:37

Mam:

Gewoon een beetje afdingen en onderhandelen, dan krijg je wel een redelijke prijs.
    Die sauna is waarschijnlijk om het bier uit te zweten.
    Heb je daar trouwens geen last van kakkerlakken of ratten? Mam.

• 18 Oktober 2012 - 20:35

Anne:

Boeiende dingen allemaal hoor, Sophie! Heel anders dan hier he, maar wel interessant.
    Fijn dat je vanaf nu op een plek blijft en hier wat werk gaat verrichten. Je zal nog wel wat gekke dingen tegenkomen. Succes daarmee!

• 18 Oktober 2012 - 22:05

Lieu:

Heel erg leuk om al je verslagen te lezen en je maakt behoorlijk wat mee tijdens je reis, leuk! En je kritische blik heeft blijkbaar z'n vruchten afgeworpen, zou heel mooi als je de accommodatie voor een spotprijs kan krijgen. Is het daar echt zo koud? Goed aankleden dan maar. Veel plezier! Xx
    ps wat ben je goed bezig met hardlopen!