Uit eten in Kenia, een vak apart - Reisverslag uit Iten, Kenya, Kenia van Sophie - WaarBenJij.nu Uit eten in Kenia, een vak apart - Reisverslag uit Iten, Kenya, Kenia van Sophie - WaarBenJij.nu

Uit eten in Kenia, een vak apart

Blijf op de hoogte en volg Sophie

22 Oktober 2012 | Kenia, Iten, Kenya

Om even te reageren op de reacties:
Een sauna is hier zeer welkom, want met name snachts is het echt koud.
En vieze dieren als ratten en kakkerlakken heb ik nog niet gezien. Gelukkig ook weinig straathonden, degene die er lopen lijken soms net mini-koeien, met 10 van die tietjes die eronder hangen.

Ik heb inmiddels vaak buitenshuis gegeten en dat gaat er toch wel anders aan toe:
1. Je moet je handen wassen voor het eten, soms staat er een kraantje in het restaurant, soms komen ze met een kan water om over je handen te gieten.
2. Van alles wat op de kaart staat kun je alleen hopen dat ze het in huis hebben, meestal is de menukaart slechts om de schijn op te houden dat ze veel te bieden hebben. Dus kun je beter direct aan de serveerster vragen wat je kunt eten, wat vaak slechts een fractie is van wat op de kaart staat.
3. Als de serveerster over een gerecht zegt: ‘let me check’ dan betekent dit vrij vertaald: dat hebben we niet, maar ik loop toch maar even naar de keuken.
4. Als je thee besteld krijg je vaak koffie, en andersom soms ook.
5. Als je kip besteld dan zeggen ze soms: ‘chicken is finished’, dus dan bestel je bijv. rund. En dan komt er ineens een bord aan met kip.
6. Als je chips besteld en ze zeggen, that will take a few minutes, dan betekent dat dat ze de aardappels nog net niet moeten opgraven, maar wel nog moeten schillen en snijden.
7. Je kopje wordt altijd vol geschonken, maar hier is vol dus echt tot de rand. Want in Kenia vinden ze dat je moet krijgen waar je voor betaald
8. Het is heel normaal als de ene persoon zowel zijn drinken en hoofdgerecht al bijna op heeft voordat het eten van de andere persoon wordt geserveerd
9. Je moet heel exact zijn in wat je vraagt. Als je zegt: I would like a bitter lemon. Dan zegt ze: ‘we only have sodas’. Als je dan nog een keer om een bitter lemon vraagt dan staat ie daarna voor je neus.
10. Als je ‘s middags brood met bij voorbeeld tomaat eet, dan wordt er door verpleegkundigen gevraagd ‘Are you starving yourself?’

Zo nu nog even snel wat over hoe t hier verder gaat:
Patienten hier worden niet zo poezelig behandeld als in Nederland, het is 15 graden buiten(en binnen dus ook) maar patienten liggen hier gewoon onder of op n paar lakentjes. Net bevallen vrouwen die net gehecht zijn waggelen lopend terug naar hun bedje, met een plukje watten tussen hun benen tegen t bloeden.
Af en toe een stortbui, dan weer stralende zon, af en toe valt de stroom uit, af en toe wordt je wakker door lallende mensen, kraaiende hanen, t gevoel dat je heeeeel nodig je darm/maag moet ledigen of gospelmuziek. Dus leef je met het moment en geniet je van alles wat je op dat moment hebt.
We zijn nu net van kamer gewisseld en hebben hier een lekkende douche, mn klamboe die bijna op mn hoofd ligt omdat er geen plekken zijn om m goed aan te hangen, MAAR wel n lauwwarme douche en matrassen die net zo dik in het midden als aan de zijkanten zijn :). En n aanbod om toch bij de artsen in trekken, we zullen zien…
T weekend zouden we geit eten met de artsen dat ging helaas niet door, maar wel nog met wat andere wazungu, nadat we n gratis lift hadden gekregen wat gekaart en gedronken.
Wat wel nog bijzonder is dat de artsen hier echt heel veel weten, maar ze allemaal stellig geloven dat de man-vrouw ratio in Kenia 1:4 is. Bronnen van ons van de United Nations geloven ze niet. Ze geloven zelfs dat er echt veel meer meisjes dan jongetjes geboren worden, omdat XX sterker zou zijn dan XY. Tja.. als we Dr Mertens mogen citeren: We should stop believing and start sinking!!

• 22 Oktober 2012 - 20:56

Ries:

You gotta love Africa, heerlijk herkenbaar hoe je wordt behandeld in restaurants :) Geniet ervan, dame!

• 22 Oktober 2012 - 21:00

Astrid:

Hallo Sophie,
    Wat een avontuur. Ik lees iedere keer met veel belangstelling je belevenissen. Een wereld van verschil zowel in het ziekenhuis als daarbuiten. Gaan wij toch heel anders met onze patienten om. Veel plezier. En eet smakelijk.

• 23 Oktober 2012 - 09:18

Paps:

Je, he he, wie bestelt er dan ook bitter lemon in Kenia. Misschien wel verstandig om drank uit een flesje te nuttigen, maar dan ontsmet Coca-cola natuurlijk beter. Ik begrijp dat het vegetarische tijdperk ook nog niet is aangebroken in Kenia.
    Leren jullie daar nu ook nog iets? Of leren jullie voornamelijk verwondering en verbazing.
    Tja, ik geloof toch niet dat we snel door dit continent heen gaan fietsen. Misschien dat we toch nog iets kunnen leren van deze mensen die blijmoedig aan de slag blijven zonder het bewustzijn dat het niet opschiet.
    In Europa hangen we het vooruitgangsgeloof aan, zodat je steeds lastig gevallen wordt met deskundigen.

• 23 Oktober 2012 - 18:59

Marry En Rob:

Hallo Sophie,

Leuk om al jouw belevenissen me te maken. Maak er een mooi dagboek van!
    Zo zie je andere culturen hebben hun voor- en nadelen.
    In Azie viel mij op dat de mensen ,ondanks alle misere, nog best vrolijk en opgewekt kunnen zijn. Hoe is dit in Kenia?
    Als je plannen hebt om daar (langere tijd) te bliven dan komen we je zeker opzoeken.
    Kun jij ons van de plaatselijke gebruiken op de hoogte brengen.

Groet Marry en Rob

• 25 Oktober 2012 - 19:08

Mam:

Hoi Sophie.
    Kan je eens een paar recepten doorgeven, bv. van de bonenprut met rijst.
    Ben benieuwd naar de ingredienten. Heb je al wat medische handelingen verricht?.
    Groet Mam.